Adriaanse Trend Marketing International

Je bent een gewoontedier!

Ieder mens heeft gewoonten, feitelijk zijn we ‘gewoontedieren’.
We hebben goede gewoonten en we hebben slechte gewoonten. En het aan- of afleren van gewoonten vinden we met zijn allen nog best lastig. Want: hoeveel mensen hebben op 1 januari goede voornemens en hoeveel mensen houden zich vervolgens aan hun goede voornemen?

Veranderen kost moeite en vraagt consequent gedrag.
Vergelijk het met huisdieren. Wij hebben twee honden en het aan- of afleren van een gewoonte bij een hond heeft simpelweg te maken met herhaling en consequent zijn. Ik ben er van overtuigd dat dit bij mensen niet anders werkt.

Koekjes, snoepjes, gebak, stukje cake, etc.
Enige tijd geleden ben ik gestopt met het eten van extra zoetigheid: koekjes, snoepjes, gebak, stukje cake, etc.
Pas als je er op gaat letten kom je er achter hoeveel rommel je eigenlijk tot je neemt. Soms niet eens bewust, maar het sluipt er in.
Reden voor mij om te stoppen met die extra zoetigheid was omdat het bij mij een directe relatie leek te hebben met hoofdpijn. En na enkele weken merkte ik ook een duidelijk merkbaar resultaat: een aanzienlijke vermindering van hoofdpijn. Van ‘min of meer dagelijks hoofdpijn’, naar ‘een paar keer per week’ hoofdpijn.
Ging het stoppen met eten
van extra zoetigheid me gemakkelijk af? Eigenlijk wel.

En dat leidt in mijn omgeving dan ook meteen tot een discussie. ‘Jij hebt het gemakkelijk. Als jij je iets voorneemt dan doe je dat ook.’
En inderdaad, dat werkt bij mij ook zo. Maar dat wil niet zeggen dat dat allemaal vanzelf gaat….

Brood
Een week of twee/drie geleden ben ik gestopt met het eten van brood.
Ik was een echte broodeter, at dat iedere dag en soms meerdere malen per dag. Waarom dan stoppen?

Paul, een collega van me, had al vaker gezegd dat hij was gestopt met brood eten. Hij is daardoor een behoorlijk aantal kilo’s afgevallen.
Nu hoef ik niet direct kilo’s kwijt (ik pas zo ook door de tl-buis) maar ik wilde wél weten wat het stoppen met brood eten met mijn lichaam zou doen.
Wat er gebeurde had ik eigenlijk niet verwacht: mijn hoofdpijn verminderde van ‘een paar keer per week’ naar ‘af-en-toe (denk aan: één keer in de twee weken)’.

Ook hier weer de discussie ‘Jij hebt het gemakkelijk. Als jij je iets voorneemt……’
Stoppen met brood ging me moeilijker af dan het stoppen met het eten van zoetigheid. Niet het stoppen op zich, maar wat eet je dan als vervanging? Ik heb ook geen zin om iedere dag als Broer Konijn aan de sla en wortelen te zitten.
Het was toch even zoeken om wat variatie in mijn eten te krijgen (ik ben een kieskeurige eter en vind niet alles lekker), maar …. gelukt.

Lopen
Ik wil graag oud worden, maar wel in een gezond en fit lichaam.
Ellen let op wat ik eet 🙂 :  we eten thuis misschien niet altijd 100% gezond, maar we doen absoluut ons best. De tekorten die ontstaan als gevolg van het ontbreken van vitaminen en mineralen in ons eten vullen we aan met de hoogwaardige voedingssuppletie van Beyuna. Iets wat iedereen zou moeten doen, maar dat is een ander verhaal.

In mijn dagelijks patroon ontbrak ‘voldoende beweging’.
Dat heeft er ook mee te maken dat ik bewegen gewoon niet leuk vind.
Maar ik ben er van overtuigd dat het noodzakelijk is om te bewegen om dat lichaam van me gezond en fit te houden. Mijn viscerale vetwaarde (vet rondom de buikorganen) is 7 en persoonlijk vind ik dat te hoog.

Dus…. sinds enkele dagen loop ik dagelijks minimaal 30 minuten op onze loopband.
Vind ik dat leuk? Nee! Maar ik heb me voorgenomen om dat iedere dag te doen, minimaal tot/met 31 december. Oortjes in, muziekje aan en gaan!

Zelf vind ik niet dat ik iets bijzonders doe. Maar mijn omgeving reageerde net als anders 🙂 .

7 weeks
Ik had het er het afgelopen weekend over met onze Jeroen. Jeroen is onze oudste zoon, woont niet meer thuis, maar was dit weekend even over de vloer.
We hadden een leuk gesprek over gewoonten in het algemeen en het aan- of afleren van deze gewoonten.

Hij liet me een leuke app voor op de telefoon zien die hij zelf ook gebruikte: 7 weeks.
In deze app kun je eenvoudig invoeren wat de gewoonte is die je wilt veranderen. Vervolgens ga je aan de slag en kun je per dag met een kleurtje aangeven of je hebt gedaan wat je moet doen (groen), of dat je níet hebt gedaan wat je moet doen (rood).
Wat je wilt is natuurlijk een onafgebroken reeks van groene blokjes. En dat motiveert mij in ieder geval toch wel heel erg om elke dag te doen wat ik moet doen en daarmee een gewoonte te veranderen.

 

Mentaal sterk
Moet je mentaal sterk zijn om een gewoonte te veranderen? Laten we zeggen dat het helpt.

Ik ben er echter ook van overtuigd dat iedereen (!) in staat is om een gewoonte te veranderen.

Hoe lang duurt het dan om een gewoonte te veranderen?
Ongeveer/minimaal 21 dagen (sla er zelf de theorie van dr. Maxwell Maltz maar op na), maar daarover zijn de geleerden het geloof ik niet helemaal eens.

In alle eerlijkheid: of het nu 21 dagen, 30 dagen of 60 dagen is.
Het begint met de wil om iets te veranderen (‘the mind controls the body’) en vervolgens met het zetten van een eerste stap.

En als je eenmaal die nieuwe gewoonte hebt ontwikkeld is het volhouden daarvan ook weer niet heel erg moeilijk, want we zijn en blijven natuurlijk gewoontedieren.